top of page

Egynapos kirándulás Brüsszelben

A belga főváros nemcsak az Európai Unió központja, hanem barokk utcák és hangulatos vendéglátóhelyek otthona is. Mire lehet elég egy nap Brüsszelben? Kiderítettem.

Ország: Belgium

Népesség: 1,2 millió fő (elővárosokkal 2,1 millió)

Nyelv: Francia, holland (hivatalos), angol, német (beszélt)

Pénznem: euró (EUR)

Egy véletlennek köszönhetően töltöttem el egy napot az Európai Unió központjában. Londonba készültem utazni Budapestről, és találtam egy viszonylag olcsó járatot Brüsszelen keresztül 12 órás átszállási idővel. Ez a 12 óra lehetne sokkoló, de azonnal elkezdtem utánajárni, érdemes-e ezt az időt városnézésre szánni. A legtöbb helyen azt ajánlották, hogy legalább két napot szánjunk a városra, de azt gondoltam, gyors vagyok, produktív, és megnézek mindent 10 óra alatt. Visszaszámlálás indul: ez fért bele egynapos kirándulásomba.

8:30 Zaventem - repülőtér

Megérkeztem a brüsszeli repülőtérre, ahonnan alig fél óra alatt be lehet vonatozni Brüsszel központi pályaudvarára (Brussel-Centraal). A reptéri automatákból a helyszínen tudtam jegyet venni egy útra 9 euróért (kb. 2 900 Ft).

Brüsszeli városháza

9:00 Grand-Place

Magam is meglepődtem, mennyire központi ez a központi pályaudvar. Alig öt percet kellett sétálnom a főtérig (Grand-Place), amely Brüsszel egyik legfontosabb turisztikai látványossága. A mesébe illő macskaköves kisutcákban éppen nyitottak az üzletek, így igazán idilli hangulatban fogyaszthattam el a reggeli kávémat az egyik volt céhépület aljában. A brüsszeli városháza mellett ugyanis a céhek jellemzően 17. századi épületei (pékek, hajósok, asztalosok) veszik körbe a főteret. Ezek közül ma több is múzeumként működik. A barokk házak közül kiemelkedik a városháza közel 100 méteres gótikus tornya, melynek tetején Szent Mihály, Brüsszel védőszentje figyeli a várost.

10:00 Pisilő kisfiú és kislány

Az alig 58 cm-es híres bronzszobrot, Manneken Pis-t számos legenda övezi. Az egyik szerint például a 14. században egy idegen sereg ostromolta Brüsszelt és fel is robbantották volna városfalakat, azonban egy szemfüles kisfiú lepisilte a gyújtózsinórt. Ami biztos, hogy a pisilő fiú 1619 óta áll a Stoofstraat és az Eikstraat sarkán, azonban az idők során többször megrongálták, 1817-ben újra is kellett önteni. 1987-ben egy nőnemű párt is kapott. Ez a Jeanneke Pis, amely a közeli Impasse de la Fidélité nevű utcában áll. Vagyis guggol.

A két szobrot egyébként nem egyszerű megtalálni. Érdemes a Google Maps vagy a környező vendéglátó egységek dolgozóinak segítségét kérni.

Lapozz oldalra!

11:00 Atomium

Miután bejártam a belváros kisutcáit, úgy döntöttem, ideje a külváros felé venni az irányt. Betértem egy gofrizóba, hogy feltornázzam az energiaszintem egy igazi belga gofrival, majd elindultam az 1958-as világkiállítás helyszínéhez. Közel egyórás séta után érkeztem meg az Atomiumhoz (nem kell utánam csinálni, metróval is könnyen megközelíthető).

A látványos épület a világkiállítás egyik attrakciója volt és eredetileg le is bontották volna annak végeztével, ám akkora népszerűségre tett szert, hogy a városvezetés a véglegesítés mellett döntött.

Az Atomium ma is látogatható. Egy felnőtt jegy ára 15 euró (kb. 4800 Ft), ezért cserébe pedig az építésről és a világkiállításról nézhetünk meg különböző tárlatokat és élvezhetjük a panorámát. Én szkeptikus voltam és sokaltam is a belépő árát, de meglepően jó élmény volt. Az építményen belüli közlekedés is izgalmas, hiszen (FIGYELEM, SPOILER!)

mozgólépcsőkön utazhatunk a különböző gömbök között.

13:00 Sült krumpli a belvárosban

Mi mást is ehetnék ebédre Belgiumban, mint sült krumplit! Ez ugyanis a belga kultúra és identitás szerves része.

A belgák határozottan állítják, hogy ők találták fel, még ha ma a világ számos pontján french fries-ként (francia sült krumpliként) is hívják.

Brüsszelben is számos kifőzde található, ahol papírban, majonézzel vagy ketchuppal leöntött sült krumplit vásárolhatunk. Miután a 6-os és 1-es metró segítségével visszatértem a belvárosba, én is találtam egy szimpatikus árust. A metrójegy 2,5 (kb. 800 Ft), míg a krumpli 3 euró volt (kb. 1000 Ft).

14:30 Európai Parlament

Az EP brüsszeli ülésterme mellett egy látogatóközpont is található a városban. Nem is akármilyen, hiszen ez Európa legnagyobb parlamenti látogatóközpontja.

Az úgynevezett Parlamentárium a hét minden napján ingyenesen látogatható, az ismertetők pedig az Európai Unió 24 hivatalos nyelvén elérhetőek. És ez nem csak egy marketingszöveg, az EP valóban figyel arra, hogy amennyire csak lehet politikailag korrekt és mindenki számára érthető legyen.

A tárlat bemutatja ez európai integráció felé vezető utat és az Európai Unió működését. Érdemes két órát rászánni a látogatásra, hiszen tényleg érdekes és részletes kiállításról van szó.

Mont des Arts

17:30 Belga sör

A Parlamentárium és az EP környékének bejárása után ismét a belváros felé vettem az irányt. Útközben elhaladtam a királyi palota mellett és a Mont des Arts-on (művészetek hegye) is lőttem egy-két fotót. Már csak egy, de annál fontosabb dolog maradt hátra: a sör. Egy barátom ajánlotta a "rózsaszín elefántos helyet", így azt a bizonyos sört a Delirium nevű, közvetlen a pisilő kislány mellett található pubban ittam meg.

19:00 Zaventem - repülőtér

Ennyi fért hát bele egynapos kis brüsszeli kirándulásomba. Este hétre már újra a reptéren kellett lennem, hiszen várt még rám egy újabb repülőút Londonba.

Nem volt még ehhez fogható "átszállásom", de kedvet kaptam, hogy máskor is kipróbáljak hasonlót. Brüsszel tökéletes helyszín volt egy ilyen rövid kiránduláshoz.

A város területe viszonylag kicsi, tömegközlekedése jól szervezett és szerencsére nem is kellett hosszasan várakoznom egyik látványosságnál sem (hozzá kell tennem, hogy ez egy csütörtöki nap volt, nem hétvége).

Akár a kulináris élmények, akár az informatív kiállítások miatt, a belga főváros kiváló célpont lehet mindenkinek.

Ne hagyd ki:

- Főtér

- Atomium

- Parlamentárium

Próbáld ki:

- belga sültkrumpli

- gofri

Múzeumbelépők, szervezett kirándulások és egyedülálló programok!