top of page

Felejthetetlen szafari a kenyai Masai Marán

Álmomban sem gondoltam volna, hogy egyszer beutazhatom Kenya lélegzetelállító szavannáit és közelről is szemügyre vehetem az itt élő nagymacskákat, elefántokat és zsiráfokat. Idén ez sikerült, most pedig megpróbálom szavakba önteni a lehetetlent, és bemutatni Afrika egyik legszebb rezervátumát, a Masai Marát.

Hím oroszlán

Megvan az Oroszlánkirály ikonikus nyitó jelenete? Az emelkedő napkorong vörösre festi az eget, ébrednek az antilopok, megindulnak az elefántok, a zsiráfok és mindannyian az oroszlánok sziklájához járulnak, hogy köszöntsék az újszülött trónörököst. Egészen idáig meg voltam róla győződve, hogy ez csak egy cukormázas mese. Azt gondoltam, hogy a szavannán közel sincs ekkora élet, és a zsiráfok sem bandáznak együtt az elefántokkal és az antilopokkal. Idén azonban eljutottam a kenyai Maasai Mara Nemzeti Rezervátum (vagy Masai Mara) területére és alig tíz perc autózás után világossá vált számomra, hogy az Oroszlánkirály nagyon is valóságosan mutatta be a szavannai életet. Jó, az antilopok nem vonulnak fel az oroszlánok előtt, sőt, messze elkerülik őket, viszont a zebrák tényleg együtt legelnek a bivalyokkal és a zsiráfokkal, a lábuk között pedig néhol valóban átszalad egy varacskos disznó is. Elképesztő volt ezeket az állatokat így együtt megcsodálni, az pedig csak hab volt a tortán és a háromnapos túránk során még a nagymacskák is megmutatták magukat alig néhány méterre az autónktól.

Gnúk és zebrák legelnek a Marán

Miért éppen a Masai Mara?

A vadrezervátum egybefüggő területet alkot a tanzániai Serengeti Nemzeti Parkkal. A kenyai oldal, vagyis a Masai Mara területe 1,510 km2. Meseszép zöld lankák ameddig a szem ellát. Ez Kelet-Afrika egyik legnépszerűbb turistacélpontja köszönhetően a gazdag növény- és állatvilágnak és a klasszikus szavannai látképnek. Számtalan természetfilmet forgattak itt és a legikonikusabb afrikai állatok, mint az elefánt, zsiráf, oroszlán, leopárd és gepárd is megtalálhatóak a területen.

Afrikai elefánt és a szavannai látkép

A „mara” szó jelentése foltos, utalva a füves tájat foltokban megszakító fákra és cserjékre. A „maasai” vagy „masai” előtag az őslakos maszájok tiszteletére került a névbe. A népcsoport jelentős részét egyébként elköltöztették a szülőföldjükről a rezervátum kialakítása előtt. Az itt maradt maszájok elsődleges bevételi forrása a turizmus lett, bár a hagyományaikat még ma is tartják. A legtöbb szafari egyébként magában foglal egy látogatást valamelyik maszáj faluba is, de erről kicsit később.

Maszáj zsiráfok

A Masai Marát a legtöbben július és október között keresik fel. Ezekben a hónapokban kevés a csapadék, így a fű sem nő meg akkorára, hogy megnehezítse az állatok megfigyelését. Ez nagyjából egybecseng a gnúk vándorlásával is. Július végétől szeptemberig ugyanis közel másfél millió gnú kel át a Mara folyón a Serengeti Nemzeti Park és a Masai Mara között. Érdemes azonban hozzátenni, hogy ezekben a hónapokban a szafarik is drágábbak és a park is sokkal zsúfoltabb. Én úgy éreztem, hogy a március végi látogatásunk alatt is egészen sok terepjáró járt fel-alá a területen, de a túravezetőnk megnyugtatott, hogy ez messze elmarad a főszezon forgalmától. A magasra nőtt fű nem könnyítette meg ugyan a dolgunk, de így is sikerült lencsevégre kapnom a szavannai állatokat.

A Mara folyó és a benne tanyázó vízilovak

Az afrikai „big five”

A „big five” vagyis az öt nagy afrikai állat az oroszlán, a leopárd, az afrikai elefánt, a kafferbivaly és az orrszarvú. A kifejezés vadászok körében terjedt el és a legnehezebben elejthető négylábúakra utalt. Ezek az állatok a bivaly kivételével ma már szigorúan védettek. A szafarikat szervező cégek gyakran hirdetik túráikat azzal, hogy a látogatóknak lehetősége lesz megtekinteni az „öt nagyot”, a valóságban azonban ezt senki sem tudja garantálni. Hatalmas szerencse kell például hozzá, hogy egy leopárdot is elcsípjünk, ez a nagymacska ugyanis rendkívül jó rejtőzködő. Nem véletlen, hogy a vadászok számára is a leopárd jelentette a legnagyobb kihívást az öt nagy közül. A Masai Mara területén jó eséllyel találkozhatunk oroszlánokkal, bivalyokkal és elefántokkal. Leopárdok ritkábban bukkannak fel, az orrszarvúkért pedig érdemes más nemzeti parkokat felkeresni, például a Nakuru-tó környékét.

Az nagy ötös: kafferbivaly, leopárd, oroszlán, elefánt és orrszarvú

Hogy néz ki egy szafari?

Számtalan lehetőség közül választhatunk, hogyan is fedeznénk fel Kenya népszerű rezervátumát. A SafariBookings nevű oldalon például lehet szűrni a túra hossza, a szállások színvonala és a nemzeti parkok alapján is. Én is itt kutakodtam és választottam ki egy közepes árkategóriájú opciót, amely két éjszakát foglalt magában a Mara területén. A sofőrünkkel együtt heten utaztunk együtt egy terepjáróban: egy nyugdíjas kenyai házaspárral, valamint egy belga és egy japán turistával osztoztunk az élményekben. Van lehetőség privát túrára is, engem azonban egyáltalán nem zavart a társaság. Hatan kényelmesen elfértünk az autó hátsó terében és nem is zavartuk egymást, amikor a tetőn kémleltük az állatokat.

A Mara egyik kapuja és az ott élő impalák

Nairobiból indultunk és közel ötórás autóút után érkeztünk a park bejáratához. Az első napra csak egy rövidebb, két-három órás túra fért bele a Mara keleti területén, de már ez is hatalmas élmény volt. A második napon aztán belevetettük magunkat a park sűrűjébe. Ez már egy egésznapos program volt, amikor a Mara folyóig és Tanzánia határáig is eljutottunk. Volt szerencsénk rátalálni egy tucat szúnyókáló oroszlánra és még egy leopárdot is elcsíptünk.

Szundikáló oroszlánfalka

A túravezetők egyébként rádión tartják egymással a kapcsolatot és jelzik, ha valahol felbukkan egy ritkábban látható állat. A leopárd jelenlétéről például ordítva tudósítottak és néhány percen belül már hat autó vette körül a foltos nagymacskát. Be kell vallanom, egészen kényelmetlenül éreztem magam a terepjárók elől loholó leopárd láttán. Örültem persze, hogy a természetes közegében figyelhetem meg az egyik kedvenc állatomat, az idill azonban hamar szertefoszlott és megsajnáltam a nyugalomra vágyó jószágot.

Leopárd

A szállásunk a Jambo Mara Safari Lodge nevű helyen volt. Egy tágas, hatalmas ablakokkal rendelkező faházban töltöttük az éjszakákat. Melegvíz, áram, sőt még wifi is volt, úgyhogy nem lehettet okunk panaszra. A központi épület mellett egy hatalmas medence is várt minket, hogy a hosszú nap végén kipihenjük a fáradalmakat. A lodge menzáján reggeliztünk és vacsoráztunk, és itt csomagoltak nekünk ebédet is az egésznapos túrára. Vannak természetesen olcsóbb, sátras táborok is, illetve a luxusra éhezők is találhatnak megfelelő szállást a Mara területén.

Nőstény oroszlánok a szavannán

Betekintés a maszájok világába

A szafarink harmadik napján eljutottunk egy maszáj faluba is. A helyiek tánccal köszöntöttek minket, majd körbevezettek az aprócska, alig 180 fős településen. A maszájok nomád életmódot folytatnak és mindössze kilenc évet töltenek egy területen. Ezután tovább állnak és új lakóhelyet építenek maguknak. A házak építése (és a házimunka nagy része is) az asszonyok feladata, míg a férfiak elsősorban a falu védelméért és a marhák felügyeletéért felelősek.

Maszáj falu

A látogatásért 1000 kenyai shillinget fizettünk, ezen felül pedig érdemes szuvenírekre is félre tenni egy is kézpénzt. A maszájok rendkívül rámenősek tudnak lenni, így annak ellenére, hogy szinte sosem vásárolok emléktárgyakat, zsiráf szobrokkal, kendőkkel és karkötőkkel hagytam el a Mara területét.

Naplemente a Marán

A kenyai szafarink ekkor még koránt sem ért véget. A túrát a Nakuru-tó Nemzeti Parkban folyattuk. Ha bepillantanál a flamingók és orrszarvúk világába is, itt megteheted.

Hogyan készülj fel egy kenyai utazásra? Itt megtalálod a legfontosabb tudnivalókat.

Múzeumbelépők, szervezett kirándulások és egyedülálló programok!