top of page

Hasznos tanácsok Kenyába utazóknak

Bár Kenya Afrika legfejlettebb országai közé tartozik és egészen jól kiépült infrastruktúrával várja az országba látogató turistákat, egy-két dologra azért érdemes előre felkészülni. Összeszedtem a legfontosabb tudnivalókat a festői tájakról és szafarikról ismert államról.

Kenya régóta szerepelt már a bakancslistámon, 2022-ben pedig végre sikerült eljutnom az oroszlánok és zsiráfok földjére. Sok készülést nem igényelt a dolog, de nem is volt olyan egyszerű, mint egy laza, EU-n belüli utazás. Az egyenlítő mentén fekvő országban nagy szeretettel fogadják a turistákat és hozzá is vannak szokva a külföldiek jelenlétére. Sok-sok segítőkész helyivel találkoztam, de jól jött, hogy néhány alapvető dologgal már az ide érkezésem előtt tisztában voltam.

Beutazás és vízum

Budapestről sajnos nincs közvetlen járat Kenyába. Én Londonból repültem a Kenya Airways-zel, amely 8 óra alatt repített a brit fővárosból Nairobiba. Vannak közvetlen járatok Amszterdamból, Párizsból vagy Isztambulból is. Indulás előtt érdemes végigböngészni a Konzuli Szolgálat honlapját, ahol a legfrissebb információkat találhatjuk meg a beutazás és a vízum feltételeiről. 2022 tavaszán csak egy e-vízumra volt szükség, melyet online lehet igényelni 50 USA dollár ellenében. A kenyai hatóságok figyelmeztetése szerint több hamis weboldal is létezik (én is majdnem rossz oldalon fizettem), ezért érdemes a konzulátus oldalán elhelyezett linket használni. Én már másnap megkaptam a hivatalos pdf dokumentumot, melyet kinyomtatva is magammal kellett vinni. Ezen kívül az oltási igazolványomat is külön fel kellett tölteni egy honlapra és az ott kapott QR-kódot szintén be kellett mutatnom a beutazáskor. Mivel a járványügyi korlátozások gyakran változnak, mindenképpen a konzulátus oldalát tekintsd irányadónak.

Oltások és higiénia

Sok afrikai országgal ellentétben a kenyai hatóságok nem tettek kötelezővé semmilyen oltást. Ajánlott beadatni azonban a sárgaláz, hepatitis A és B, hastífusz, diftéria-tetanusz, veszettség, poliomyelitis és meningococcus meningitis elleni vakcinákat. Ezzel kapcsolatban az Országos Epidemiológiai Központ oldalán tudhatsz meg többet. Én az utazás előtt három héttel adattam be az oltások nagy részét, szerencsére alig tapasztaltam bármilyen mellékhatást.

Kenyában nem ajánlott a csapvíz fogyasztása. A legtöbb szálloda ingyenesen biztosít napi 1-2 üveg palackos vizet, és a szafarik során is mindig volt a túravezetőnknél víz. Ezen kívül érdemes különösen figyelni a higiéniára. Kerüljük az utcai árusok ételkülönlegességeit és inkább étkezzünk olyan helyeken, ahol biztosan tudjuk, hogy ügyelnek a tisztaságra.

Fontos észben tartani a szúnyogriasztó szerek használatát is. Nairobi és környéke a magasság miatt maláriamentes terület, az ország többi részén azonban nagyobb eséllyel fertőződhetünk meg maláriával. A szúnyogok terjesztette betegség ellen ajánlott maláriagyógyszert szedni, különösen, ha hosszabb időt töltünk a kenyai vadonban. Én a biztonság kedvéért felírattam magamnak tablettákat. A magyar konzulátus oldala szerint ugyan nem szükséges az alacsony kockázat miatt, a brit védőnő, akitől az oltásokat is kaptam, viszont erősen ajánlotta.

Időjárás

Az ország az Egyenlítő mentén fekszik, így egész évben viszonylag magas hőmérsékletekre lehet számítani. Nagy esőzések március vége és június között szoktak lenni. Magaslati fekvésének köszönhetően Nairobiban különösen kellemes klíma uralkodik és viszonylag ritkán kúszik 30 fok fölé hőmérő higanyszála. Az Indiai-óceán mentén pedig forró és párás időjárás vár az év bármely szakában.

Közlekedés

Sajnos sem Nairobiban, sem Mombasában nincs jól kiépült tömegközlekedés, viszont mindkét nagyvárosban viszonylag egyszerűen el lehet boldogulni Uberrel. Az út mentén le tudunk inteni motorosokat is (úgynevezett bodákat), akik szintén el tudnak juttatni A-ból B-be. Én ezzel a megoldással nem éltem, Diani Beachen viszont többször is utaztunk tuk tukkal. Nairobi és Mombasa között gyorsvonat is közlekedik, erről a Diani Beachről szóló beszámolómban írtam részletesebben. Van lehetőség autót is bérelni, csak arra kell figyelni, hogy Kenyában baloldali közlekedés van érvényben.

Nyelv és fizetés

Az országban szinte mindenki beszél angolul. A legtöbb helyi anyanyelve a szuahéli, az iskolában azonban mindenki tanul angolt. Nem is volt semmilyen gondunk a kommunikációval. A fizetéssel viszont annál több.

A nagyvárosi éttermeken és szállodákon kívül nem nagyon fogadnak el bankkártyát, így érdemes készülni készpénzzel. A kártyás fizetés helyett Kenyában az úgynevezett M-Pesa rendszert használják. Ez úgy működik, mint egy bankfiók, a különbség csak az, hogy kártya helyett telefonnal, SMS-ben fizetsz. Érkezésünk után mi vásároltunk egy SIM-kártyát és ezzel együtt egy M-Pesa fiókot is nyitottunk. Ez nem nagyon érte meg, mivel számolnak fel valamennyi tranzakciós költséget is, így inkább vettünk ki készpénzt. Az egyetlen előnye az volt, hogy vonatjegyet csak M-Pesával lehetett előre foglalni.

Szafari

Kenyába elsősorban szafarik miatt érkeznek a turisták. A mi elsődleges úticélunk is a Masai Mara rezervátum volt. Ezek a szafarik általában jól szervezettek, sokszor egyenesen a reptérről veszik fel a turistákat is viszik is őket a szavannákra. A többnapos utak árában jellemzően benne van a szállás és az étkezés is. A túra végén szokás borravalót is adni. A legjobb opció megtalálásához én a SafariBookings oldalt ajánlom. Mi is itt foglaltuk le a négynapos szafarinkat, amely során a Masai Marát és Nakuru-tavat látogattuk meg. Ezekről az alábbi linkeken olvashatsz bővebben.

Úticélok térképen

További utazós tartalmakért kövess Instagramon és Facebookon is!

Múzeumbelépők, szervezett kirándulások és egyedülálló programok!