top of page

A kanadai Sziklás-hegység

Az Észak-amerikai kontinens nyugati felén végigfutó hegylánc területén összesen tíz nemzeti park található; öt Kanadában, öt pedig az Egyesült Államokban. Arra nem vállalkoznék, hogy megmondjam, ezek közül melyik a legszebb (egyelőre csak kettőben jártam), a legtöbbet fotózott helyszíneket azonban már sikerült megcsodálnom Banff és Jasper nemzeti parkjaiban.

Ország: Kanada (Alberta tartomány)

Nemzeti park: Banff Nemzeti Park, Jasper Nemzeti Park

Legközelebbi nagyvárosok: Calgary, Edmonton

Korábban már írtam arról, a Kanadáról alkotott képünk mennyire összefonódott a havas hegycsúcsokkal, annak ellenére, hogy az ország jelentős része síkság. Amikor például a londoni fodrászomnak elmondtam, hogy Kanadában éltem, azt kérdezte, nem furcsa-e most, hogy a hegyek helyett csak épületeket látok. Bárcsak az lenne, de hiába éltem három országban, mindig “csak” épületeket láttam az ablakomból. A Népszínház utcai albérletünk ablakából kihajolva talán látszott a Gellért-hegy. Vagy az csak egy felhő volt?

Az Edmontonban töltött kilenc hónapom során azonban tényleg közel voltam a hegyekhez (kanadai viszonylatban mindenképp). A Jasper Nemzeti Park alig 350 km-re, míg Kanada első nemzeti parkja, a Banff Nemzeti Park 400 km-re volt tőlem. Banff-ben háromszor, Jasperben kétszer jártam, de minden alkalom egy kicsit más volt.

BANFF NEMZETI PARK

Az 1885-ben alapított nemzeti park elsődleges célja a hegyi vízforrások védelme volt. A park területe és vele párhuzamosan a szolgáltatások száma is folyamatosan növekedett. Ma ez Észak-Amerika egyik leglátogatottabb nemzeti parkja. Évente több mint hárommillió turista keresi fel síelés, túrázás vagy pihenés céljából.

A Lake Louise-on sétálva

A Lake Agnes partján

A nevezetes tavak, kilátók általában könnyen megközelíthetőek autóval is, így tényleg bárki élvezheti a nem mindennapi látványt. A park egyik legszebb pontja a Lake Louise keleti partszakasza, ahol a híres Chateau Lake Louise szálloda is található. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen áprilisban volt alkalmam sétálni a befagyott tavon, júniusban pedig az azúrkék víztükröt is megcsodálhattam.

Egy májusi túra során a közeli Lake Agnes nevű tóhoz is felküzdöttük magunkat az olvadó hótakarón és sártengeren keresztül. Minden egyes izzadságcsepp megérte, hiszen a 2100 méter magasan található kis hegyi tónál kevés idillibb helyen jártam. Kellemesen távol van turisták hadától, mégis viszonylag könnyen megközelíthető.

Moraine Lake
Nem úgy a Moraine Lake, amely az év jelentős részében nem látogatható. Az odavezető út télen (értsd októbertől májusig) le van zárva, de sokszor a nyári szezonban is járhatatlan a gyakori kőomlások miatt.

Majdnem én is lemaradtam róla, hiszen a május végi látogatásom során egy lavina akadályozta az odajutásunkat. Szerencsére vannak megszállott, hegyimádó barátaim, akik arra is vállalkoztak, hogy június elején levezessenek velem Edmontonból csak azért, hogy megnézhessem a tavat, mielőtt elköltözöm Kanadából. Közel 1000 km-t tettünk meg egy nap alatt és kb. egy órát töltöttünk el a Moraine Lake-nél, bár én akár egy hétig is elüldögéltem volna a parton. Nem hiába ez Kanada egyik legtöbbet fotózott pontja, a tó és a háttérben elterülő hegyek lélegzetelállító látványt nyújtanak. Ez talán a fenti, telefonommal lőtt képen is átjön.

A nemzeti park közepén fekvő Banff nevű település hiába áll csak két-három utcából, a turisták jelenléte miatt szinte mindig van itt élet. Számos étterem, szuvenírbolt és bár található itt, de van itt luxushotel és szabadtéri gyógyfürdő is. Az 1800-as évek végén épült Fairmont Banff Spring nevű kastélyszállóban bárki sétálgathat (legalábbis minket nem küldtek el) és a Banff Upper Hot Springs fürdő is megfizethető áron (8 dollárért) látogatható.

Fairmont Banff Spring

JASPER NEMZETI PARK

Ez a Sziklás-hegység kanadai felének legnagyobb területű nemzeti parkja. Évente körülbelül kétmillió turista látogat ide, amely ugyan kevesebb, mint Banff közel 3,5 milliós látógatószáma, de így is figyelemre méltó. Jasper kevésbé kiépített, mint déli szomszédja és távolabb is van bármilyen nagyvárostól. A park 400 km-re fekszik Edmontontól, míg Banff alig egyórányi autóútra (125 km-re) van Calgarytól, így könnyebben megközelíthető a turisták számára.

Forgalmi akadály a Jasper Nemzeti Parkban

Jasper talán “kevésbé adja könnyen magát”, mint az abszolút turistabarát Banff, de ez nem azt jelenti, hogy itt ne lennének lenyűgöző látványosságok.

Itt található például a Columbia-jégmező, a Kanadát tízezer éve beborító jégpajzs egyik maradványa és a Sziklás-hegység egyik legszebb tava, a Maligne Lake.

Az első látogatásom 2017 novemberében nem annyira volt sikeres, ugyanis velünk együtt egy hatalmas hóvihar is éppen erre járt, így gyakorlatilag semmit nem láttam az ezernyi képeslapon díszelgő tóból.

Maligne Lake

Másfél évvel később azonban újra Albertába sodort az élet, így visszatérhettem a Maligne Lake-hez is, hogy behajtsam rajta az elmaradt fotókat. Idén nyáron csónakot is béreltünk, hogy szélsebesen suhanhassunk a fenyvesekkel és havas hegycsúcsokkal szegélyezett tó közepére. Egyedülálló élmény volt ez is, még akkor is, ha nem bizonyoltunk nagy evezőbajnokoknak. A lenti videó többek között ebből is ad egy kis ízelítőt, valamint egy-két sípályás és vízeséses felvétellel is szolgál.

Ne hagyd ki:

- Lake Louise - Banff Nemzeti Park

- Upper Hot Springs - Banff Nemzeti Park

- Moraine Lake - Banff Nemzeti Park (június és szeptember között)

- Maligne Lake - Jasper Nemzeti Park

Ne hagyd otthon:

- Túrabakancs

- Meleg ruha (minden évszakban)

Múzeumbelépők, szervezett kirándulások és egyedülálló programok!