top of page

Iparvárosból feltörekvő turistacélpont - Glasgow

Hiába Skócia legnagyobb és az Egyesült Királyság harmadik legnagyobb városa, Glasgow viszonylag kevés turista bakancslistáján szerepel. Az enyémen sem volt rajta, most mégis azt mondom, hogy ez volt az idei év egyik legjobb kirándulása.

A Glasgow Katedrális a nekropoliszról

Ország: Egyesült Királyság (Skócia)

Népesség: 615 000 fő (elővárosokkal 1,2 millió)

Nyelv: angol

Pénznem: brit font (GBP)

Egy spontán döntés sodort el Glasgow-ba. Úgy gondoltuk, hogy ha már Skóciában vagyunk, miért ne néznénk meg a Brit-sziget ezen felének legnépesebb városát. Edinburgh-ban vonatra szálltunk, az úton pedig átfutottam a város történetét, kikerestem a nevezetességeket, utcákat, pubokat, éttermeket, melyeket érdemes lehet felkeresni. Nem voltam túl lelkes. Ha most megnézném a Google által feldobott képeket a városról, most sem lennék az. Amikor azonban megérkeztünk Glasgow központi pályaudvarára, azonnal magával ragadott a hely hangulata.  Ízelítőért klikk a videóra!

LÁTNIVALÓK

WELLINGTON HERCEG SZOBRA

Ez a szobor szerintem tökéletesen bemutatja Glasgow hangulatát. Wellington hercege volt a brit csapatok parancsnoka a waterlooi csatában, ahol vereséget mértek Napóleonra. A lovasszobor fejére állítólag a 80-as évek elején került először bója, ez pedig azóta hagyománnyá vált. A város vezetése többször is megpróbálta megállítani az egyébként rongálásnak minősülő szokást, azonban valóságos mozgalom indult a bója megtartásáért.

A különleges fejfedővel rendelkező szobor Glasgow szimbólumává vált, amely kifejezi a városlakók különleges humorát és vidámságot csempész a borongós hétköznapokba.

GLASGOW KATEDRÁLIS ÉS NECROPOLIS

A város legrégebbi épülete a 12. században épült katedrális. Ez az egyetlen középkori székesegyház Skóciában, amely túlélte a reformációt. Mindenképpen érdemes betérni egy sétára, hiszen a gótikus építmény belső terei, hatalmas rózsaablakai lenyűgöző látványt nyújtanak. A belépés ráadásul ingyenes.

A katedrális szomszédságában magasodik a Glasgow Necropolis (halottak városa), amely tulajdonképpen egy viktoriánus temető. A dombot és környékét az 1830-as években alakították sírkertté, azóta pedig közel 50 ezren leltek itt örök nyugalomra.

Furcsa lehet, hogy a város egyik jelképe egy temető, de a többszáz éves fejfák és kripták, valamint a dombtető panorámája tényleg egyedülállóvá teszik a helyet.

A LIGHTHOUSE ÉS KÖRNYÉKE

A nyüzsgő belvárosban sétálgatva én teljesen Amerikában éreztem magam. Glasgow-ban persze nincsenek felhőkarcolók és az autók továbbra is a bal oldalon közlekednek, mégis, talán a város ipari múltjából adódóan (és a sakktáblaszerű rácsos utcaszerkezet miatt), nekem abszolút "downtown" hangulatom lett.

Nem hiába Glasgow az Egyesült Királyság hivatalos építészeti központja, a város legalább annyira eklektikus, mint egy bójafejű szobor.

Végigsétáltunk egy klasszikus bevásárlóutcán, a Buchanan Streeten, majd betértünk a Lighthouse nevű, ma építészeti múzeumként funkcionáló épületbe. Ha valakit érdekel a skót építészet, itt el lehet veszni néhány órára. A Mackintosh Tower-ből pedig feltérképezhetjük az egész belvárost, sőt, a közeli hegyekre is ráláthatunk. A kilátószintre ugyanakkor csak egy csigalépcső vezet fel, így sajnos nem mindenki számára közelíthető meg.

GLASGOW-I EGYETEM

Az 1451-ben alapított Glasgow-i Egyetem Skócia második legöregebb felsőoktatási intézménye (az Edinburgh-i Egyetem után) és a negyedik az angol nyelvterületen (Oxford és Cambridge előzi még meg). A főépületbe mindenképpen érdemes benézni, hiszen az ingyenesen látogatható kiállítások mellett, önmagában az épület is lenyűgöző.

WEST END

A történelmi városközponttól kicsit távolabbi West End számos különleges étteremnek és bárnak ad otthont. A Byres Roadon és környékén tényleg minden van, ami szem-szájnak ingere, ráadásul a macskaköves kis utcák is baromi hangulatosak. Mi természetesen egy tradicionális étterembe (Bothy) ültünk be, ahol skótszoknyát viselő személyzet szolgált fel újragondolt helyi különlegességeket.

POLLOK COUNTRY PARK

Nem lehet teljes a skót túra anélkül, hogy ne láttunk volna legelésző skót marhákat. Ehhez Glasgow-t sem kell elhagynunk, hiszen a Pollok Country Parkban közelről is szemügyre vehetjük a vöröses jószágokat. A város legnagyobb egybefüggő zöld területe korábban a Maxwell család birtoka volt, ma pedig már bárki betérhet egy sétára.

KÖZLEKEDÉS

London és Budapest után Glasgow-ban épült a harmadik földalatti vasút. Ma is ez az egyetlen metróvonal a városban, amely gyakorlatilag a városközpont határán halad körbe-körbe. Ahova pedig nem juthatunk el metróval, elvisz a felszíni vonat vagy a busz. Vonaljegyet 1.75 fontért (kb. 700 Ft) válthatunk, míg a napijegy 4.20 font (kb. 1500 Ft).

A Clyde folyó

GASZTRONÓMIA

Glasgow hemzseg a jobbnál jobb éttermektől. Mivel a város a Brit Birodalom egyik legnagyobb kikötőjének adott otthont, számos egzotikus étel is megjelent a helyi étlapokon.

Egyes források szerint itt készítettek először tikka masalát (egészen pontosan egy pakisztáni séf a West Enden), amelyet ma már az egyik legnépszerűbb indiai ételként tartanak számon.

Legyen szó skót tojásról (húsos panírban kisütött főtt tojás) vagy haggisról, Glasgow-ban biztosan megtaláljuk a hagyományos skót ízeket és azok újragondolt verzióit. A városban emellett több sörfőzde is működik, így a finom falatokat néhány korty helyi sörrel öblíthetjük le. Mi a WEST sörfőzdét próbáltuk ki, amely számos díjat bezsebelt már, és én is jó szívvel adok nekik csillagos ötöst a menüre.

A Glasgow-i Egyetem főépülete

Ne hagyd otthon:

- Esernyő

- Vízálló cipő

Múzeumbelépők, szervezett kirándulások és egyedülálló programok!